ZOEK BEHANDELAARklik hier

Route:  
  1. Home
  2. Kennisbank
  3. Triggertopics - Blogs

7 Aandachtspunten



Hanneke Heij

Met de 7 aandachtspunten uit dit blog verbeter je jouw behandeling, anamnese, doeltreffendheid en het vertrouwen in jou van je clënt.

1 Toon begrip voor wat de patiënt voelt

Laat je clënt weten dat je begrijpt dat hij pijn voelt; de pijn zit er echt. Luister hiervoor actief en vat daarna samen wat je clënt heeft aangegeven. Zo voelt je clënt zich begrepen. Ook krijgt hij op deze manier vertrouwen in je behandeling, doordat je precies blijkt te begrijpen wat de clënt voelt. En dat is stap één om de pijn weg te halen.

 

Vraag je clënt gerust wat híj denkt waarom hij (nog) pijn heeft. Zijn antwoord kan je meer inzicht geven in het soort pijn, wanneer deze optreedt en wat mogelijk beïnvloedende factoren zijn.

 

2 Onderzoek de cliënt grondig en sluit eventuele rode vlaggen uit

Met grondig onderzoek achterhaal je mogelijke oorzaken van het probleem bij je clënt. Ook kun je zo bepaalde doemscenario’s – die clënten wel eens hebben – helpen uit te sluiten. Door alle betrokken weefsels te onderzoeken, alle betrokken bewegingen te testen en diverse houdingen te observeren, ben je in staat alle relevante afwijkingen te vinden die de clënt belemmeren. Noteer je vondsten, zodat je pragmatisch aan verbetering kunt werken.

 

Vertel je clënt welke oorzaken je uitsluit en waarom. Zo stel je hem meteen gerust en je clënt zal zich meer ontspannen. Dat maakt je behandeling fijner en effectiever.

 

3 Leg de cliënt uit dat pijn helemaal niet hoeft te betekenen dat er iets ‘mis’ of ‘beschadigd’ is in het lichaam

Ja, de pijn die je clënt voelt, zit er echt. Dat betekent echter niet per se dat er werkelijk iets helemaal mis is in het lichaam. Pijn is bedoeld om je lichaam te beschermen. Kneus je je been, dan doet dit pijn. De rust die je neemt, komt je herstel ten goede. Maar vaak is er bij (chronische) pijn geen sprake van schade. Misschien is er ooit iets geweest, waardoor het brein pijnsignalen afvuurt naar een bepaalde plek. Maar die pijnsignalen kan het brein blijven versturen, doordat die bepaalde plek sneller ‘alarm slaat’ bij prikkels. Dit wetende, begrijpt de patiënt beter dat bewegingen en behandelingen die voelbaar zijn tóch veilig zijn.

 

Vertel je clënt dat het brein door de oefeningen en behandeling weer ‘leert’ dat het bij deze bewegingen en inspanningen geen pijnsignalen hoeft te sturen. Je reset als het ware de pijngevoeligheid.

 

4 Geef tips en uitleg over wat de cliënt kan doen om zijn pijn te verminderen en zich beter te voelen

Emoties en gedachten beïnvloeden de pijnperceptie. Een betere kwaliteit slaap en minder stress kan elke patiënt zóveel opleveren. Bespreek daarom met je patiënt deze 16 slaaptips en ga met hem in gesprek over hoe hij meer kan ontspannen.

 

Laat je clënt zelf nadenken over veranderingen. Zo is hij er zelf mee bezig en komt hij met voor hem haalbare ideeën.

 

5 Benadruk dat beweging cruciaal is bij herstel

Met beweging reset je de pijngevoeligheid en leert het lichaam dat bewegingsangst niet nodig en contraproductief is. Daarnaast zorgt elke vorm en mate van beweging voor déze punten die belangrijk zijn bij herstel:

  •             Verbeterde doorbloeding
  •             Verhoogde belastbaarheid
  •             Betere aanmaak van lichaamsenergie
  •             Verbeterde slaap
  •             Minder stress

 

Neem met je clënt een aantal laagdrempelige zelfbehandelingsoefeningen door.

 

6 Benadruk dat de cliënt stapje voor stapje aan blijvend herstel werkt

Een clënt is het liefst na één of enkele behandelingen voorgoed van zijn klacht af. In de praktijk werkt het helaas anders. Leg hem uit dat hij vol zal moeten houden om langdurig pijnvrij te blijven. Het voordeel voor hem? Hij zal steeds meer kunnen en zich steeds beter voelen. Zelfs (sportieve) dingen die hij nooit voor mogelijk hield. Simpelweg door te werken aan zijn lichaam, zodat de basis goed is om sterker te worden.

 

Heeft je clënt een stok achter de deur nodig? Laat hem eens in de zoveel tijd langskomen voor een ‘onderhoudsbehandeling’. Voor de clënt is het fijn dat hij weet dat (terugkerende) klachten op tijd in de kiem worden gesmoord. Daarnaast wordt hij telkens weer eraan herinnerd dat hij zélf invloed heeft op zijn klacht.

 

7 Vraag naar de doelen/wensen van je cliënt

Wat wil hij bereiken met jouw behandelingen? Wat wil hij (weer) doen als hij van zijn klachten af is? Door dit te bespreken, wordt de patiënt zich bewust van hoe belangrijk het is om aan zijn herstel te werken. En door de gestelde doelen is hij gemotiveerder om ervoor te gaan! Tip: Houd de vorderingen van je patiënt bij ter motivatie.

 

Bron

Broberg, Marc & Boyd, Benjamin & Baker, Tamara. (2019). Reflections on Early Attempts to Provide Pain Neuroscience Education in Conjuction with Biopsychosocial Care from the Patient and Interprofessional Team Perspective. The Journal of Humanities in Rehabilitation.

 

Wil je geen blog missen? Schrijf je dan hier in!

Reageer!

<  Terug
Inspireer anderen en deel via

 

Schrijf je hier in voor de NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van webinars, blogs, handige tips, onderzoeken en nieuwe trainingen & ontwikkelingen.

JA! Interessant.