ZOEK BEHANDELAAR
klik hier

ZOEK WORKSHOP
klik hier

Hoofdpijn: 4 grote veroorzakers


  Hanneke Heij      18-06-19

Hoofdpijn… het komt veel voor. Bij sommigen komt het ook váák voor. Onder hoofdpijn blijven lijden, hoeft echter niet. Dus help je cliënten met de tips in dit blog!

Hoofdpijn bestaat in 6 vormen. Om iets aan de klachten te doen, is het belangrijk om de vorm te achterhalen. Als je weet om welke vorm van hoofdpijn het gaat, kom je ook al dichter in de buurt van de oorzaak van de klachten. Zo is spanningshoofdpijn vaak het gevolg van een verkeerde houding, stress en/of triggerpoints, en komt managers- of weekendhoofdpijn veelal tot stand door te weinig of te laat ontspannen.

Als je dit weet, kun je de bron van de hoofdpijn van je cliënt aanpakken. Je cliënt hoeft zijn hoofdpijn dan niet langer te bestrijden met pijnstillers, want met het behandelen van de oorzaak verdwijnt de hoofdpijn ook!

 

1 Zorgt je cliënt niet goed genoeg voor jezelf?

Je cliënt slaapt te weinig, eet niet gezond, ontspant te weinig, krijgt te weinig lichaamsbeweging, werkt te veel, eist te veel van zichzelf of is te kritisch naar zichzelf. Herkent jouw cliënt zich in minimaal één van deze beschrijvingen? Nou, als hij dan geregeld last heeft van hoofdpijn kan zijn gedrag daar zeker mee te maken hebben.

Met deze 4 ‘gouden leefregels’ voorkomt je cliënt dat hij pijn krijgt:

  • Wissel werk af met stretches, gezichtsgymnastiek en lopen

Je voorkomt: dat je door vermoeidheid gaat fronzen en een slechte, ingezakte houding aanneemt. Je voelt je actiever en daadkrachtiger.
Neem de trap, loop eens wat vaker naar een collega, strek je uit en trek een gekke bek.

  • Zorg voor minimaal 6 uur slaap per nacht

Je voorkomt: dat je sneller vermoeid bent en dat je (hoofd)pijngrens daardoor lager wordt.

  • Drink voldoende water per dag

Je voorkomt: dat je uitdroogt waardoor hoofdpijn makkelijker optreedt.

  • Zorg dat je elk uur van je werkdag minimaal 5 minuten pauzeert

Je voorkomt: dat je continu gespannen ben en de doorbloeding in je lijf wordt belemmerd. Hoe je die minipauzes inlast zónder dat je baas vreemd opkijkt? Door even naar de wc te gaan, drinken te pakken of een kort (werk)praatje te maken met een collega.

2 Heeft je cliënt een foute (werk)houding?

Zit je cliënt veel met de benen over elkaar? Zit hij niet recht? Loopt hij met het hoofd naar voren gestoken? Kijkt hij langdurig naar beneden op zijn telefoon of tablet? Werkt hij wel eens op de bank met een laptop op schoot? Is zijn bureau te hoog of te laag? Komt hij niet met zijn voeten aan de grond als hij zit? Al deze zit- en werkwijzen zijn fout! Ze verstoren de lichaamshouding en het functioneren. En dat kan al snel tot klachten leiden.

Een goede (werk)houding voor je cliënt is key!

Zo zorgt je cliënt voor een goede werkhouding:

Meer slapen, meer drinken, een extra lampje op het bureau aanknippen en een goede houding aannemen… dát moet lukken. Maar wat als hij nog steeds klachten houdt? Dan is wellicht de werkhouding niet in orde. Als een cliënt een kantoorbaan heeft of juist veel met zijn handen werkt, dan kan hij daar moeilijk mee stoppen. Wat dan? Hij kan ervoor zorgen dat zijn werkhouding zijn spieren zo min mogelijk belast.

Heeft je cliënt een kantoorbaan? Vertel hem dan hoe hij een goede werkhouding aanneemt:

  • Zorg dat je benen een hoek van 90 graden maken. Hetzelfde geldt voor je armen. De bovenkant van je beeldscherm hoort op ooghoogte. En erg belangrijk: je stoel. Die moet goed aansluiten aan je bureau, zodat je voorkomt dat je onderuit zakt óf naar voren leunt.

Werkt je cliënt veel met zijn handen? Geef hem dan deze info en tips mee:

Als je veel fijne bewegingen maakt – ja massagetherapeuten, ik heb het ook tegen jullie – dan is het belangrijk dat je tussendoor ook ‘grote bewegingen’ maakt. Waarom? Dat is beter voor je spieren. Door de afwisseling van grote en kleine bewegingen gebruik je steeds andere spieren waardoor er steeds een groep tot rust kan komen.

  • Belast je met jouw baan je spieren en gewrichten? Zorg dan voor stérke spieren, middels sport, voeding en voldoende ontspanning. En erg belangrijk: werk niet te lang achter elkaar! Neem liever meer korte pauzes, dan één lange pauze.

Lees hier welke voedingstoffen je spieren versterken >

Zeker massagetherapeuten, schoonheidsspecialisten of kappers kunnen last krijgen van de bewegingen die worden gemaakt in een niet al te beste houding voor het lichaam.

  • Naast ‘grote bewegingen’ kun je daarom het best tussendoor stretchen. Heb je last van je onderrug? Stretchen. Last van je nek en/of hoofdpijn? Stretchen! Maak vooral andere bewegingen dan je de hele dag al doet.

3 Of heeft je cliënt managers- of weekendhoofdpijn?

Ooit gehoord van managershoofdpijn of weekendhoofdpijn? Dat is een vorm van hoofdpijn die optreedt ná een drukke periode. Doordeweeks is je cliënt bijvoorbeeld heel druk met werk. Hij slaapt minder, denkt veel na en ontspant weinig. En dan is het weekend of vakantie… hij rust eindelijk uit.

Maar, als dat eigenlijk te laat is, ligt er hoofdpijn op de loer. Deze bonkende hoofdpijn is heel vervelend. Zeker omdat je cliënt dan nét tijd heeft om te genieten van zijn vrije tijd.

Geef cliënten met managers- of weekendhoofdpijn deze tips:

  • Het klinkt heel gemakkelijk: ‘Relax op tijd en slaap elke nacht voldoende’. Een paar tips?
    • Geef je ogen ’s avonds rust. Vergader niet tot laat in fel licht, kruip niet bovenop je laptop met de schermverlichting op het hoogste niveau, en – als je het niet kunt laten om te scrollen op je smartphone – zet de schermverlichting van je telefoon op minimaal. Doordat je ogen minder licht zien, snapt je biologische klok beter dat het avond is en merk jij eerder dat het tijd is om naar bed te gaan. Gevolg: je ligt er eerder in en daardoor slaap je langer!
    • Geef je hoofd ’s avonds ook rust. Zorg zeker een uur voordat je naar bed gaat dat je niet meer over complexe zaken hoeft na te denken. Het is avond, je bent niet meer aan het werk, dus het is tijd voor ontspanning!
    • Is het weekend? Zorg dat je echt weekend hebt. Probeer vrijdagavond op tijd naar bed te gaan, zodat je voldoende uitrust voor je weekend begint. Sta vervolgens zaterdags niet te laat op. Een beetje bijslapen, is goed. Maar overdrijf het niet. Dat is je biologische klok niet gewend en dat kan daarom de oorzaak van je hoofdpijn zijn. Begin je doordeweeks je dag met een boterham en koffie? Doe dat in het weekend dan ook. Voor stevige koffiedrinkers kan het ‘afkicken’ van koffie namelijk ook een trigger zijn voor hoofdpijn.

Een open deur, maar niet voor je cliënten…

Je cliënt hoeft voor hoofdpijn niet hoofdzakelijk pijnstillers hoeft in te nemen. Hij kan zelf de juiste knoppen bedienen.

Geef je cliënt deze tip om toe te passen als de hoofdpijn optreedt of als hij dit voelt opkomen:

  • Behandel zelf je triggerpoints, de gevoelige plekken in je nek en hoofd. Masseer bij spanningshoofdpijn bijvoorbeeld je monnikskapspier. Gebruik hiervoor een massagebal of stuiterbal. Plaats de bal tussen je rug en de muur. Zoek het gevoeligste punt op (daar zit waarschijnlijk een triggerpoint) en beweeg met je lichaam verticaal op en neer. Beweeg omhoog met druk en beweeg omlaag zonder druk.

In het e-book over hoofdpijn staan allerlei massage- en strekoefeningen die je kunt gebruiken bij triggerpoints die hoofdpijnklachten veroorzaken. Er is tevens een overzicht met welke spieren welke hoofdpijnklachten veroorzaken.

Bekijk dit e-book >

4 Is je cliënt suikeraddict?

Als je cliënt vaak last heeft van hoofdpijn én tegelijk ook heel moe is. Dan zou het wel eens kunnen dat zijn suikergebruik een rol speelt bij de hoofdpijn. Suiker zorgt namelijk voor een glucosepiek in het bloed. Die piek is van korte duur en wordt altijd gevolgd door een suikerdip. Die dip zorgt voor een vermoeid gevoel. Je kunt ineens niet meer stoppen met gapen en hebt het gevoel dat je best wel zou kunnen slapen, al is het mídden op de dag. Door die suikerdip vraagt je hoofd en lichaam om meer suiker. Want je hebt energie nodig. En een bijkomend gevolg van deze tijdelijke ontwenning van suiker is… hoofdpijn!

Stel je cliënt vragen om te achterhalen of zijn suikergebruik de boosdoener kan zijn. Lijkt dit jou waarschijnlijk? Geef je cliënt dan deze tip mee:

  • Als je echt veel last hebt van hoofdpijn, loont het zich om uit te testen of je suikergebruik hiermee te maken heeft. Probeer eens een suikervrije -of suikerarme leefstijl uit, zoals van Sugarchallenge. Dat betekent niet alleen dat je geen suiker meer in je koffie en thee doet. Maar dat je zoveel mogelijk producten vermijdt waaraan suiker wordt toegevoegd. Let op: dit is níet de voedingswaarde suiker, maar alle vormen van geraffineerde suiker die op de ingrediëntenlijst van een product staan. Veelvoorkomende termen zijn: suiker, maltodextrine, fructose, glucosestroop en maïsstroop. Benieuwd of suiker jouw eetgedrag beïnvloedt en mogelijk ook leidend is voor je hoofdpijn? Doe de suiker-breintest!

 

Bronnen:

Boxtel, R.V. (13 september 2017). Schuilnamen voor Suikers en Zoetstoffen. Geraadpleegd op 20-3-2018 via https://gezondheidenvoeding.nl/voeding-gezondheid/etikettenleer/schuilnamen-voor-suikers-en-zoetstoffen/

Mens en Gezondheid (Z.j.). Hoofdpijn: tips, soorten en hoofdpijn oorzaken en symptomen. Geraadpleegd op 20-3-2018 via https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/131495-hoofdpijn-tips-soorten-en-hoofdpijn-oorzaken-en-symptomen.html

NGS (11 juli 2017). Veelvoorkomende lichamelijke klachten bij masseurs – Nieuws. Geraadpleegd op 20-3-2018 via https://www.ngsmassage.nl/nieuws/item/159/veelvoorkomende-lichamelijke-klachten-bij-masseurs

Opleiding Triggerpointcoach (November 2017). Hoofdpijn & nekpijn (5.2).

Van Bemmelen, C. (2018). De gelukkige eter. Houten: Unieboek | Het spectrum BV.

 

 

Wil je geen blog missen? Schrijf je dan hier in!

 

Reageer!

Terug