ZOEK BEHANDELAARklik hier

Route:  
  1. Home
  2. Kennisbank
  3. Triggertopics - Blogs

4 tips voor je behandeling



Hanneke Heij

Elke behandeling die je als professionele therapeut geeft, heeft positief effect. Weefsels worden geprikkeld en triggerpoints worden minder stug of verdwijnen door verschillende technieken na een aantal behandelingen helemaal. De cliënt? Die ervaart minder pijn, vaak al direct na of zelfs al tijdens de behandeling. Daarnaast wordt het lichaam beweeglijker en voelt de cliënt zich energieker en sterker. Dat is natuurlijk allemaal erg positief. Behandelingen zijn dus hóé dan ook effectief. Toch kunnen ze nóg effectiever worden gemaakt. Gebruik deze 4 tips voor effectievere behandelingen en ervaar zelf hoe cliënten op de kleine aanpassingen reageren.

Benoem het directe positieve effect

Meestal zal een cliënt met chronische pijn niet na één behandeling ‘klaar zijn’. Triggerpoints en fascia kunnen diepgeworteld zijn én de levensstijl van een cliënt kan eraan bijdragen dat de lichamelijke knelpunten in stand worden gehouden of weer terugkeren. Er kan dan ook een reeks van behandelingen nodig zijn voor een cliënt helemaal is hersteld. Uiteraard is het prima om de cliënt dit uit te leggen, maar vergeet dan zeker niet om óók het directe effect van de behandeling te benoemen. Als de cliënt verwacht dat de eerste behandelingen geen effect zullen hebben, dan zal deze ‘negatieve verwachting’ de behandeling daadwerkelijk minder positief laten uitpakken.

Vertel je bij de behandeling dat deze meteen effect heeft, dat de pijn en de knelpunten niet helemaal weg zullen zijn, maar de cliënt door één behandeling wel pijnverlichting zal ervaren? Dan krijgt de cliënt een positieve verwachting bij de behandeling en dat heeft bewezen effect op de pijnbeleving. Vertel daarom zeker dat één behandeling al zorgt voor een zuurstof-boost in spieren en weefsels, waardoor deze soepeler worden en de cliënt betere beweeglijkheid en minder pijn zal ervaren. Hierdoor verander je de focus ‘from pain to pleasure’. Naarmate dit ‘zaadje’ vaker water krijgt zal er een verandering plaatsvinden in het denken en omgaan met de pijn.

Verwachting belangrijker dan pijnstiller zelf

Uit onderzoek blijkt dat de verwachting van een pijnstiller zelfs méér effect heeft op de pijnbeleving dan de pijnstiller zelf (Bingel et al, 2011). Bij dit onderzoek werden proefpersonen in drie groepen verdeeld. Ze werden blootgesteld aan hittepijn en kregen óf geen middel, óf zogenaamd een pijnstillend middel óf een middel dat de pijn zou verergeren. De activiteit in de hersenen werd gemeten en wat bleek? Bij het ‘pijn-verergerende middel’ was meer activiteit te zien in de hippocampus, een hersendeel dat een pijnstimulerende werking kan hebben. Bij het ‘pijnstillende middel’ werd het endogene pijnmodulerende systeem juist actiever, wat betekent dat de pijn werd onderdrukt. Wat bij deze test eigenlijk gebeurde, is dat de hersenen voor de gek werden gehouden, waardoor ze ‘anticipeerden’ op het middel. Er ontstond een placebo-effect. Wat betekent dit nu in de praktijk? Als jij je cliënt vóór de behandeling laat weten wat je gaat doen en welke positieve, pijnstillende effecten dit heeft, dan heeft de behandeling meer effect doordat je een positieve verwachting hebt gecreëerd

Toon begrip

Naast pijn zorgt chronische pijn ook voor secundaire klachten, zoals vermoeidheid of eenzaamheid. Deze secundaire gevolgen kunnen de cliënt veel meer bezighouden dan de pijn zelf, omdat deze het leven belemmeren en eveneens het plezier verminderen. Toon begrip voor de klachten en belemmeringen van je cliënt en zorg ervoor dat de cliënt zich bij jou veilig en begrepen voelt. Hierdoor zal hij of zij meer vertrouwen krijgen in de behandelingen én in de toekomst. Er valt een last van de schouders en dat komt de behandeling en de therapie meteen ten goede. Noteer voor jezelf ook altijd wat je cliënten aangeven, zodat je hier een volgende keer naar kunt vragen en aandacht eraan kan besteden. 
Er zijn therapieën die alleen gericht zijn op het behandelen van deze secundaire klachten omdat het snel resultaat oplevert voor de cliënt. De verandering is gelijk voelbaar, daar waar gedragsverandering vaak wat langer duurt voordat de effecten voelbaar zijn voor de cliënt zelf. Secundaire klachten behandelen kan dus naast de oorzaak weghalen, indien dat al mogelijk is, een positief effect geven op de ervaring van de klacht en daardoor op de therapietrouw.

Een integrale benadering

Niet altijd, maar vaak wel, is chronische pijn het gevolg van een bepaalde mindset. Iemand heeft bijvoorbeeld veel last van stress, maakt zich veel zorgen, of is in het verleden gekwetst waardoor hij of zij blijvend gevoeliger is voor negatieve emoties. Bij deze situaties kun je iemand met een behandeling natuurlijk altijd helpen met de pijn te verminderen en/of de mobiliteit te verbeteren. Als de gedachten, emoties of stressoren gelijk blijven, zal de cliënt echter nooit volledig herstellen. Daarom is een meer intergale benadering van behandelen veel effectiever (Hadhazy et al, 2000, Ventegodt et al, 2007). Achterhaal welke factoren van invloed zijn op de klachten van de cliënt en leg het verband tussen deze factoren en de klachten uit aan de cliënt. Geef cliënten tips om bijvoorbeeld anders met drukte, stress en negatieve gevoelens om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan een gedachterapport maken zodat de cliënt leert welke gedachten ervoor zorgen dat hij of zij in een negatieve spiraal komt. Of een pijn-beïnvloedingsschema om te achterhalen welke verbanden er spelen tussen angst en pijn, emoties en stress of overbelasting en stemming.

Stimuleer een betere levensstijl

Jouw behandeling kan nog zo goed en pijnstillend werken, de effecten van het dagelijks leven kunnen het herstel net zo snel weer tenietdoen. Stimuleer je cliënten daarom om ook buiten de behandelingen hun lichaam beter te behandelen. Of dit nu is met meer slaap, meer ontspanning, gezonder eten, oefeningen of inlezen in onderwerpen die met hun klachten te maken hebben. Onderzoeken tonen dat verschillende methoden om pijnklachten te verhelpen, bijdragen aan het lichamelijk herstel (Goldenberg et al, 2004, Flor et al, 1992). Dus als je zelf verschillende technieken in kunt zetten om je cliënt op verschillende manieren te behandelen is dat een enorm voordeel natuurlijk. Manuele technieken, stress management, ontspanningstechnieken, bewustwordingsoefeningen, voeding, screeningsformulieren, ademhalingsoefeningen. Dit is maar een greep uit de vele behandel mogelijkheden.
Aangezien je niet alles zelf kan natuurlijk, kunt ook een samenwerking aangaan met een collega waarmee het goed aansluit. Dat is voor iedereen een win/win situatie.

Ik ben ervan overtuigd dat cliënten met pijn vaak te lang ‘doorlopen’, niet tijdig serieus genomen worden, of door pijnmedicatie eigenlijk steeds over hun grenzen blijven gaan in plaats van het probleem aan te pakken. Hierdoor wordt de oorzaak niet verholpen en dit kan een van de oorzaken zijn dat pijn chronisch worden. 

De eerste lijn, waar wij als behandelaar deel vanuit maken, kan als eerste die signaalfunctie vervullen! Wij zien vaak als eerste deze cliënt met pijn. Hoe mooi zou het zijn als wij de kennis hebben om tijdig in te zien wie risico loopt? Daar de tools en samenwerking voor hebben? Preventief kunnen werken? Dan wordt de wereld toch een stukje mooier?

Meer informatie:

Opleiding Psychosomatisch Trainer

Bronnen

  1. Bingel et al., 2011: The effect of treatment expectation on drug efficacy: imaging the analgesic benefit of the opioid remifentanil – Science Translational Medicine
  2. Hadhazy, 2000: Mind-body therapies for the treatment of fibromyalgia. A systematic review – J Rheumatol
  3. Ventegodt et al, 2007: Clinical Holistic Medicine (Mindful, Short-Term Psychodynamic Psychotherapy Complemented with Bodywork) in the Treatment of Experienced Physical Illness and Chronic Pain - The Scientific World Journal
  4. Goldenberg et al, 2004: Management of Fibromyalgia Syndrome – JAMA
  5. Flor et al, 1992: Efficacy of multidisciplinary pain treatment centers: a meta-analytic review – Pain

Wil je geen blog missen? Schrijf je dan hier in!

Reageer!

<  Terug
Inspireer anderen en deel via

 

Schrijf je hier in voor de NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van webinars, blogs, handige tips, onderzoeken en nieuwe trainingen & ontwikkelingen.

JA! Interessant.